[cat] En el present treball de fi de grau es presenta la importància d'observar i documentar les
relacions i cooperacions que s'estableixen entre els infants a partir del joc. Es fa ús de la
metodologia observacional per tal d'aconseguir observar i analitzar les relacions entre els
infants. A més, s'utilitzen diferents tècniques de registre per documentar el procés i poder
arribar a extreure els resultats i l'anàlisi de la proposta d'intervenció. Posteriorment, es detalla
una proposta d'intervenció, concretament un joc de construccions dut a terme al CC Es Liceu,
concretament a l'aula de 4-5 anys (olives trencades). Aquesta ha estat fruit de les diverses
observacions fetes a l'aula durant els primers dies de pràctiques, i la qual té com a objectiu
principal observar i analitzar les relacions entre iguals, fomentant així, la cooperació dels
alumnes a partir del joc. La proposta d'intervenció ha estat satisfactòria, s'ha vist una evolució
respecte a la cooperació en els 5 infants observats, i com aquesta ha ajudat a crear entre els
alumnes nous vincles, els quals s'han vist reflectits a altres moments de la rutina diària.
Finalment, el rol docent ha estat cabdal per la realització de la proposta, la qual s'han tingut
en compte diversos aspectes des de la mirada que s'havia de tenir fins a les limitacions que
han anat sorgint al llarg de les sessions.
[eng] This final degree project presents the importance of observing and documenting the
relationships and cooperation established between children through the game. The
observational methodology is used in order to observe and analyse the relationships between
children. In addition, different recording techniques are used to document the process and to
be able to finalise the análisis and the results of the intervention proposal. Subsequently, an
intervention proposal is detailed, specifically a construction game carried out at CC Es Liceu,
concrétalos in the 4-5-year-old classroom (cracked olives). This was the result of the various
observations made in the classroom during the first days of practice, the main objective of
which was to observe and analyse the relationships between equals, thus encouraging pupils'
cooperation through play. The intervention proposal has been satisfactory, we have seen an
evolution in terms to cooperation in the 5 children observed, and this has helped to create
new bonds between the pupils, which have been reflected in other moments of the daily
routine. Finally, the teaching role has been crucial on the consecución of the proposal, which
has taken into account various aspects from the viewpoint and the limitations that have
emerged during the sessions.