[cat] El present treball té com a objectiu realitzar una revisió sistemàtica de la
literatura per extreure informacions rellevants. Se seleccionaran 20 articles dels quals
s'han obtingut els resultats següents on es mostra que la participació de les famílies varia
segons l'etapa educativa i la titularitat del centre. D'acord amb aquests estudis la
participació és més alta a l'educació preescolar i primària, però va baixant a secundària
a causa de la major independència dels infants i se centra més en situacions específiques
com el rendiment acadèmic. A més, han trobat que els centres privats fomentaven més
la participació dels progenitors que els públics, encara que la participació a l’educació
secundària també era menor. Les recerques també mostren que els professors amb més
anys d'experiència i formació fomenten una major implicació i formació de la família.
Referent als obstacles que tenen les famílies per a participar són la falta de temps i
horaris de treball. Malgrat la importància de la participació familiar els enfocaments
actuals són insuficients, la qual cosa suggereix la necessitat d'enfocaments més
innovadors i eficaços per a fomentar la participació familiar.
[eng] The aim of this study is to carry out a systematic review of the literature to
obtain relevant information. Twenty articles were selected from which the following
results were obtained, showing that family participation varies according to the
educational stage and the ownership of the school. According to these studies,
participation is higher in pre-school and primary education, but decreases in secondary
education due to the greater independence of children and focuses more on specific
situations such as academic performance. Moreover, they found that private schools
encouraged more parental participation than public schools, although participation in
secondary education was also lower. The surveys also show that teachers with more
years of experience and training encourage greater involvement and training of the
family. About the obstacles that families must participate, they are the lack of time and
work schedules. Despite the importance of family participation, current approaches are insufficient, which suggests the need for more innovative and effective approaches to
encourage family participation.